Najlepsze napoje po treningu. Uzupełnianie płynów po wysiłku.

Już niewielka utrata wody (ok. 1% masy ciała) powoduje pogorszenie pamięci i zaburzenia koncentracji. To wtedy właśnie pojawia się uczucie pragnienia.

Niedobór wody na poziomie 2% powoduje 20% spadek możliwości wysiłkowych. Dalszy ubytek wody sięgający 9-12% masy ciała, może prowadzić do omdlenia, depresji, śpiączki a nawet śmierci.

Czysta woda zwłaszcza niskosodowa nie jest dobrym napojem nawadniającym dla sportowców ponieważ:

  • poprzez małą zawartość sodu nasila produkcję moczu i powoduje mniejsze zatrzymywanie wody w ustroju,
  • powoduje zbyt szybkie ugaszenie pragnienia,
  • przez brak węglowodanów nie pozwala na resyntezę glikogenu.

Najefektywniej nawadniają napoje izotoniczne, zawierające dużo sodu, z tego względu powinny stanowić nasz podstawowy napój nawadniający.
Aby wyrównać bilans wody w organizmie, należy przyjąć ok. 150% utraconych płynów (przy utracie 1 litra potu, należy uzupełnić 1,5 litra płynów).

Pragnienie nie jest dobrym wskaźnikiem, kiedy należy przestać pić. Gaśnie ono zbyt szybko, w momencie kiedy utracone płyny uzupełnione są w 50-75% (tzw. odwodnienie dobrowolne).

Podsumowując, najlepszym napojem nawadniającym podczas ciężkich i długotrwałych treningów (zwłaszcza przy wysokiej temperaturze otoczenia) są napoje izotoniczne. Aby wyrównać ilość utraconej wody należy pić więcej, ponad ugaszone pragnienie. Kolor moczu jest nierozerwalnie związany ze stanem nawodnienia organizmu. Równie dobrym wskaźnikiem jest pomiar masy i osmolalności moczu.

Jeśli artykuł pt: ,,Najlepsze napoje po treningu. Uzupełnianie płynów po wysiłku.” Cię zaciekawił to zapraszam do przeczytania pozostałych moich publikacji z zakresu treningu na siłowni, odżywiania i budowy sylwetki – www.domagalsky.pl/blog/

Potrzebujesz więcej informacji na temat treningu na siłowni, suplementów lub odżywiania? Pobierz mój darmowy E-BOOK!

ZOBACZ MOJE PAKIETY TRENINGOWE: https://domagalsky.pl/sklep/

KONTAKT DO MNIE: adrian@domagalsky.pl

MOJE SOCIAL MEDIA: INSTAGRAM:   / domagalsky_coach   TIKTOK:   / domagalsky_coach   FACEBOOK:   / domagalskyadrian  

Najlepsze napoje po treningu. Uzupełnianie płynów po wysiłku, trener personalny poznań, trener personalny poznan, trening personalny poznan, trener personalny poznań cena, trener personalny, treningi personalne poznań, siłownia, siłownia z trenerem poznań, poznan trener personalny trener personalny poznań opinie, cena trenera personalnego, trening personalny, trener osobisty poznań, trening personalny cena, prywatny trener, trener personalny cena za godzinę, koszt trenera personalnego, silownia, siłownia poznań, trener personalny, treningi personalne poznań, trening indywidualny poznań, trener indywidualny poznań, Najlepsze napoje po treningu. Uzupełnianie płynów po wysiłku.