Jakie suplementy warto brać?

Zanim odpowiem na pytanie jakie suplementy warto brać, nieco prywaty! W swoim treningowym życiu wypróbowałem wiele suplementów. Zaczynałem z masą ciała na poziomie 65kg, dlatego pierwszym moim zakupem na rynku suplementów były przeróżnej maści gainery na tzw. ,,masę”. Nieco później zainteresowałem się kreatyną, a następnie ,,przedtreningówkami” oraz ,,spalaczami tłuszczu”. Po czasie gdy mój stan wiedzy w sprawie rósł, szafka na suplementy zaczęła zapełniać się także tymi o działaniu prozdrowotnym jak kwasy tłuszczowe Omega-3, witamina D3, witamina C czy cynk.

Po trzech latach, jakie spędziłem na poznańskim AWF-ie, na kierunku Dietetyka, dowiedziałem się, że działanie różnych substancji warto weryfikować nie poprzez argumenty kolegów na siłowni typu ,,na mnie działa, więc na ciebie pewnie też będzie”, czy szukając odpowiedzi na internetowych czatach, gdzie wypowiadają się osoby nierzadko mające w temacie niewiele do powiedzenia ze względu na delikatnie mówiąc ,,niewielki stan wiedzy”, a weryfikację działania poprzez przejrzenie rzetelnie wykonanych badań naukowych w bazach danych zawierających artykuły z dziedziny medycyny i nauk biologicznych.

Po latach zbierania doświadczenia na siłowni, trenując sam, a później również własnych podopiecznych, skończeniu studiów licencjackich oraz magisterskich z dietetyki podchodzę do suplementów diety w sposób zupełnie inny, niż na początku swojej przygody. Mogę śmiało stwierdzić, że rynek suplementów rozrósł się niesamowicie przez ostatnie 10 lat.

Dość szybko zdałem sobie sprawę, że mimo nierzadko super korzyści deklarowanych przez producentów suplementów, ich regularne stosowanie nie daje aż tak oszałamiających efektów, jakich oczekiwałem. Z drugiej jednak strony, po wyselekcjonowaniu z tysięcy dostępnych badań kilkunastu ,,pewniaków”, których działanie udowodniono wielokrotnie, stworzyłem swoją bazę suplementów, z których korzystam regularnie.

Dobrze, a teraz do sedna! Jakie suplementy warto brać? Przedstawiam ranking suplementów, które według mnie, a co dużo ważniejsze według wielu badań działają. Podzieliłem je na 3 kategorie –zdecydowanie wartych zakupu, wartych zakupu oraz te, których zakup można rozważyć:

Zdecydowanie warte zakupu: Są to substancje bardzo dobrze przebadane, co do których nie ma wątpliwości, że działają. Co więcej, ich wpływ jest istotny i zauważalny.

  • Kreatynajest dobrze przebadana, bezpieczna, wykazano jej znaczący wpływ na wzrost masy i siły.
  • Kofeinaprzyjęty przed treningiem zadziała pobudzająco, zwiększy chęć do ćwiczeń oraz pomoże uzyskać lepsze rezultaty.
  • Cytrulinapomoże zwiększyć objętość treningową, zredukuje zmęczenie i ból mięśni, a także poprawi wydolność.
  • Witamina D prawidłowy poziom zapewni lepsze wyniki sportowe, podniesie testosteron i zadziała ogólnie prozdrowotnie.
  • Kwasy tłuszczowe Omega-3zdecydowanie warte zastosowania, nie bezpośrednio pod kątem sportowym, ale ogólnego zdrowia i jakości życia.

Warte zakupu: Są to substancje, co do których nie ma wątpliwości, ze działają. Ich wpływ jest istotny, ale nie tak mocny lub nie tak wszechstronny jak środków zdecydowanie wartych zakupu.

  • Odżywki białkowepozwalają w łatwy i wygodny sposób zwiększyć ilość białka w diecie.
  • Beta-alaninaskromny wpływ na wytrzymałość, a oprócz tego redukuje zmęczenie oraz zwiększa objętość treningową.
  • MACAwpłynie pozytywnie na funkcje seksualne i poziom energii.
  • Witamina Cwpływa na pracę układu immunologicznego i krwionośnego, przyspiesza gojenie ran, spowalnia starzenie się skóry i reguluje produkcję kolagenu.

Zakup można rozważyć: Dowody na ich skuteczność są obiecujące, ale nie tak pewne. Są to także środki, które będą przydatne określonej grupie osób. Np. kolagen przyda się osobom z bólem stawów. Ich zastosowanie zależy zatem od indywidualnych potrzeb.

  • Kolagenusprawnia ruchomość i zmniejsza bóle stawów. Osobiście polecam kolagen https://natu.care/pl/kolagen.
  • Melatoninamoże delikatnie pomóc w zaśnięciu i poprawić jakość snu.
  • Glutamina może przyspieszyć regenerację i zapobiec infekcjom po długotrwałym wysiłku.
  • Turkesteronnieliczne badania przeprowadzone na ludziach dały rozbieżne wyniki.
  • Zamienniki posiłków/Produkty fitwysokiej jakości zamienniki dobrze odwzorowują zbilansowany posiłek/W zależności od naszych celów mogą zwiększyć dzienną podaż białka lub zmniejszyć kaloryczność ulubionej przekąski.

Jeśli ten artykuł Cię zaciekawił to zapraszam do przeczytania pozostałych moich publikacji z zakresu treningu na siłowni, odżywiania i budowy sylwetki – www.domagalsky.pl/blog/

Potrzebujesz więcej informacji na temat treningu na siłowni, suplementów lub odżywiania? Pobierz mój darmowy E-BOOK!

ZOBACZ MOJE PAKIETY TRENINGOWE: https://domagalsky.pl/sklep/

KONTAKT DO MNIE: adrian@domagalsky.pl

MOJE SOCIAL MEDIA: INSTAGRAM:   / domagalsky_coach   TIKTOK:   / domagalsky_coach   FACEBOOK:   / domagalskyadrian  

 

jakie suplementy warto brać? trener personalny poznań, trener personalny poznan, trening personalny poznan, trener personalny poznań cena, trener personalny, treningi personalne poznań, siłownia, siłownia z trenerem poznań, poznan trener personalny trener personalny poznań opinie, cena trenera personalnego, trening personalny, trener osobisty poznań, trening personalny cena, prywatny trener, trener personalny cena za godzinę, koszt trenera personalnego, silownia, siłownia poznań, trener personalny, treningi personalne poznań, trening indywidualny poznań, trener indywidualny poznań, jakie suplementy warto brać?